Wszystko jest dla Ciebie łatwiejsze, gdy znasz cel i masz jasno określone reguły.

Inteligentny na 8 sposobów

Twórca teorii Inteligencji Wielorakiej, Howard Gardner, wyodrębnił 8 obszarów inteligencji. Każdy z nas jest trochę inny pod względem tego, które inteligencje u niego dominują, co ma bezpośredni wpływ na to, jak należy się uczyć by uzyskać najlepsze rezultaty. Aby poznać swój indywidualny profil inteligencji wielorakiej, weź udział w bezpłatnym teście online TUTAJ.

Po pierwsze logika

Jeżeli jesteś osobą zorganizowaną, świetnie zarządzasz swoim czasem i dobrze wypadasz w standardowych testach, oznacza to że dominującą inteligencją u Ciebie jest właśnie matematyczno-logiczna. Nie masz problemu z dostrzeganiem analogii i formułowaniem własnych wniosków na podstawie dostępnych danych i obserwacji zjawisk, rozwiązywanie najbardziej zawiłych problemów to dla Ciebie pestka, a krytyczne myślenie i obiektywne podejście do spraw i życia wydają Ci się tak samo naturalne, jak oddychanie. Te talenty łatwo wykorzystasz w nauce języka angielskiego!

Mistrz gramatyki

Nie masz najmniejszych trudności z przyswajaniem reguł gramatycznych, uczysz się ich szybko i chętnie rozwiązujesz zadania. W naturalny sposób dostrzegasz mechanizmy które zachodzą w poszczególnych konstrukcjach gramatycznych, postrzegasz je trochę na zasadzie wzoru matematycznego. Ucząc się nowego zagadnienia rozłóż je samodzielnie na czynniki pierwsze i ustal, jakie zmiany i modyfikacje w nim zachodzą podczas użycia. Czytając angielskie teksty możesz tropić dane konstrukcje i analizować dlaczego właśnie w tym kontekście coś zostało użyte i jakie zmiany zaszły w zależności od sytuacji czy kontekstu.

Dlaczego?

Wiele rzeczy łatwiej będzie Ci zapamiętać i stosować, jeśli zrozumiesz zasady i teorię za nimi stojące. Pomocne może również być badanie historii języka, bo możesz odkryć że to, co wydaje się pozornie nielogiczne, ma swoje wytłumaczenie i źródło w przeszłości. Weźmy na przykład odmianę czasownika „to be” (być):

Liczba pojedyncza:
I am
You are
He/She/It is
Liczba mnoga:
We are
You are
They are
Ciekawe (i również mylące!) może się wydawać to, że zarówno w liczbie pojedynczej jak i mnogiej druga osoba wygląda identycznie: You are. To przecież nielogiczne! Po krótkim dochodzeniu (np. w Internecie), odkryjemy że dawniej istniała osobna forma dla pierwszej osoby liczby pojedynczej: thou, podczas gdy liczba mnoga miała postać ye, ale z biegiem czasu formy te zostały wyparte przez uniwersalne you. Poznawszy historię języka łatwiej jest Ci zaakceptować i zapamiętać tę drobną niekonsekwencję. W Twoim wypadku warto również abyś poznał i stosował nazwy którymi określa się części zdania i mowy, bardzo ułatwisz sobie w ten sposób samodzielną naukę i poszukiwania – z łatwością będziesz dostrzegał powtarzalne wzorce gramatyczne czy słowotwórcze. Na pewno zainteresują Cię również wszelkie opracowania gramatyki opisowej – śmiało po nie sięgaj, to dla Ciebie idealne urozmaicenie nauki.

Po co?

Inną kwestią jest to, że aby efektywnie się uczyć, musisz przede wszystkim dowiedzieć się po co potrzebujesz używać danego czasu czy konstrukcji. Wielu moich Uczniów pyta mnie np. po co im się uczyć Present Perfect, skoro wszyscy ich zrozumieją mówiących w Past Simple. Ważne jest abyś bardzo dokładnie poznawał zasady użycia (podejście intuicyjne, „na czuja”, nie zda u Ciebie egzaminu) i zwracał uwagę na niuanse  oraz wyjątki. Zawsze dąż do tego, by móc na koniec powiedzieć: To przecież logiczne! Jeżeli jednak nie ma logicznego wytłumaczenia czegoś (co się oczywiście zdarza), nie pozostaje Ci nic innego niż to po prostu zaakceptować i zapamiętać jako wyjątek potwierdzający regułę ?

Sposób na słówka

Najlepszym dla Ciebie sposobem na uczenie się słówek jest kategoryzowanie, sortowanie i poszukiwanie związku pomiędzy nimi lub odpowiednikami w języku polskim. Ucząc się nowych słów grupuj je sobie tematycznie, w zależności od pochodzenia albo pod względem podobieństw. Bądź dociekliwy – czy polskie słowo sympatyczny ma coś wspólnego z angielskim sympathetic? Dlaczego jest tak dużo słówek które kończą się na -tion i czy mogę w jakiś sposób to wykorzystać podczas nauki? Jeśli dobrze poszukasz, na wszystko logiczną znajdziesz odpowiedź.

Wymyślanie to wyzwanie

Częstym zjawiskiem z którym zmagają się nauczyciele angielskiego osób matematyczno-logicznych, jest ich niechęć do tzw. small-talk’u. Dla tak konkretnych i zadaniowych osobowości rozmowy o weekendzie i wymyślanie historii (storytelling) wydają się być stratą czasu i są uciążliwe. Na pewno bardziej przypadnie Ci do gustu czytanie i późniejsze omawianie studiów konkretnych przypadków, konwersacje i dialogi w których masz za zadanie osiągnąć konkretny cel lub rozwiązać dany problem, rozważając wszelkie za i przeciw. To jest z pewnością to, w czym najlepiej się odnajdujesz.

Według jasnych zasad

Najlepiej uczymy się w zgodzie ze swoim temperamentem i wykorzystując swoje naturalne właściwości. Poznając reguły rządzące językiem, systematyzując swoją wiedzę i opierając się na konkretach osiągniesz o wiele więcej, niż próbując dążyć do „instynktownego” posługiwania się angielskim. To po prostu nie jest Twój styl, dla Ciebie najbardziej liczą się fakty, a mniej opinie. Wykorzystaj to, a wtedy rezultaty Cię zaskoczą!

Józefina Bieżuńska