Uświadom sobie jak sabotujesz swoją ciężką pracę, przestań to robić i ciesz się postępami!

Wkuwasz słówka bez kontekstu

 

Uczenie się słówek na pamięć z listy można porównać do próby posadzenia rośliny na betonie – przetrwa krótki czas, ale  na pewno się nie przyjmie i szybko zginie. Aby nowe słówko „zapuściło korzenie” w Twoim umyśle, zbuduj wokół niego jakieś skojarzenie. Najprościej to zrobisz budując i zapisując kilka ciekawych zdań z użyciem danego słowa albo pisząc krótką historyjkę, w której pojawi się ono kilkukrotnie. Zastanów się również w jakich sytuacjach użyłbyś danego wyrażenia, i jak najszybciej zacznij je stosować w rozmowie z kimś, lub… z samym sobą!

Nie piszesz ręcznie 

Z każdej lekcji przynosisz do domu stos kserówek które chowasz do szuflady, ewentualnie gromadzisz w swoim telefonie zdjęcia tablicy – dzięki temu nie umknie Ci nic, co ważnego pojawiło się podczas zajęć. Te działania nie są bezcelowe, ale zapamiętasz wszystko lepiej i szybciej, jeśli samodzielnie przygotujesz sobie odręczne notatki. Badania wykazują, że pisanie ręcznie wspomaga zapamiętywanie i przyspiesza proces uczenia się – ruchy dłoni aktywizują pamięć motoryczną, a odczytywanie własnego pisma prowadzi do budowania silniejszych skojarzeń. Dodatkowo, tworząc własne podsumowanie lekcji, przelewasz na papier informacje w takiej formie, która jest dla Ciebie najbardziej logiczna i przystępna – treści są już przez Ciebie przetworzone i gotowe do stosowania w praktyce. Nie zwlekaj, załóż sobie specjalny zeszyt i twórz w nim własne notatki.

 
 

Uczysz się zrywami zamiast regularnie 

 

Z nauką języka jest jak z dietą odchudzającą: postaw na naukę w małych „dawkach”, za to przyjmowanych regularnie i jak najczęściej. Nagłe zrywy prowadzą do wielkich rozczarowań i poczucia przeciążenia, w efekcie czego szybko tracisz zapał i rezygnujesz. Aby uniknąć kolejnej porażki związanej z angielskim, zmień swoje „nawyki” – zamiast doraźnej nauki, włącz angielski na stałe do swojego życia. Ucz się regularnie, konsekwentnie i w stałym rytmie. Nauka powinna sprawiać Ci też przyjemność – tylko wtedy pojawią się efekty.

Porównujesz się z innymi 

 

Nie możesz powstrzymać się od uczucia zazdrości, kiedy słuchasz koleżanki z pracy podczas rozmowy z zagranicznym klientem? Podziwiasz swoich przyjaciół, kiedy na  wakacjach ze swobodą i na luzie konwersują z tubylcami? Myślisz sobie: „Niektórzy to mają talent do języków, nie to co ja”? Przestań tracić czas na tego typu przemyślenia, bo nie przynoszą Ci żadnych korzyści. Tak naprawdę nie jesteś w stanie obiektywnie określić na ile Twoi znajomi mówią od Ciebie lepiej po angielsku (cudze błędy rażą nas mniej!), a po drugie wszyscy mamy skłonność do tego, aby oceniać nasze umiejętności językowe poniżej faktycznego stanu. Skup się na tym jak rozwinąć swoje umiejętności językowe i  podkręcić Twoją pewność siebie podczas posługiwania się obcym językiem. Nie ścigaj się z nikim poza samym sobą!

Skupiasz się na teorii 

 

Godzinami wypełniasz ćwiczenia gramatyczne i quizy ze słówkami, ale wciąż bardzo długo zastanawiasz się jakiej formy użyć podczas wypowiedzi? Listę czasowników nieregularnych recytujesz z pamięci jakbyś był amerykańskim raperem, ale wciąż masz problem żeby opisać swój wczorajszy dzień? Zmień proporcje i wyjdź poza regułki i ćwiczenia w książce – jak najwięcej rozmawiaj, słuchaj i czytaj. Staraj się świadomie używać czasów i konstrukcji w wypowiedziach i „śledź” je czytając teksty i słuchając swoich rozmówców czy dialogów w filmach. Nie bój się popełniać błędów – to część procesu uczenia się.

 

Nie wiesz po co się uczysz 

 

Kiedy pytam swoich uczniów po co im właściwie ten angielski, najczęściej odpowiadają: „dla siebie”, albo „do pracy”. Niektórzy mówią wręcz że to obecnie „wstyd” nie znać tego języka. Te odpowiedzi choć szczere, są bardzo ogólnikowe, a nie jesteśmy  w stanie skutecznie się uczyć, kiedy nie wiemy jaki cel próbujemy osiągnąć. W zależności od tego, do czego chcemy angielskiego w przyszłości używać, trochę inaczej będzie przebiegała nauka, na co innego będziemy kłaść szczególny nacisk (np. konkretne słownictwo) i z innych materiałów autentycznych będziemy korzystać. Warto omówić swoje cele i marzenia związane z angielskim ze swoim nauczycielem – na pewno będzie to dla niego lub da niej cenna wskazówka i pozwoli udzielić Ci więcej praktycznych porad podczas nauki.

 

Józefina Bieżuńska