Bardzo rzadko zdarza się, że z jakichś powodów Kursant przestaje pojawiać się na zajęciach i pracować na platformie, chce zrezygnować z kursu. W większości przypadków Trener myśli sobie: cóż, widocznie tak musiało być. C’est la vie. Nie mogę zmusić dorosłej osoby do zaangażowania w naukę.

NEWSFLASH: Powyższe stwierdzenie jest prawdą, ale nie do końca. Pamiętaj, że jednym z powodów dla którego dana osoba wybrała Metodę Colina Rose jest fakt, że Trener wspomaga swoich uczniów na każdym etapie nauki. Kursanci liczą na to, że w razie kryzysu czasowego, perturbacji życiowych i ogólnego chaosu, totalnego zmęczenia i zniechęcenia ich Trener nie pozwoli im zrezygnować.

QUICK FIX: Nie wstydź się i nie bój się zaangażować w motywowanie swoich Kursantów. Zdaj sobie sprawę z tego, że oni potrzebują w swoim życiu kogoś, kto powie im że nauka języka jest ważna. Potrzebują, byś przypomniał/przypomniała im o celach i nadziejach, jakie wiązali z nauką na kursie w momencie jego rozpoczęcia. Życie to wiele różnych elementów: praca, rodzina, chore dziecko, zepsuty samochód, delegacja, imieniny teściowej i wyjazd na narty. Dla nikogo nauka języka nie jest priorytetem nr 1, ale skoro już poświęcili czas i środki na naukę, szkoda byłoby nie doprowadzić sprawy do końca, bo prędzej czy później znowu będą chcieli i potrzebowali rozpocząć naukę.

*Zadzwoń do swojego „znikacza” i poświęć chwilę na rozmowę. Powiedz że rozumiesz że jest zajęta/zajęty, ale że pamiętasz również, jakie było jej/jego nastawienie na początku kursu. Co się zmieniło?
*Na spokojnie wysłuchaj co ma do powiedzenia Kursant. Zapewnij, że trudności z jakimi się boryka są dość powszechne i na wszystko jest sposób-bo jest.
*”Brak czasu” to często wymówka spowodowana tym, że Kursanci mają błędne przekonanie, że muszą bardzo dużo czasu spędzać na nauce. Przypomnij że spotykacie się tylko raz w tygodniu, a najlepszy model pracy na platformie to „mało a często”.
*Wskaż jakie postępy do tej pory poczyniła dana osoba. Doceń dotychczasowe wysiłki i powiedz, że dalsze postępy naprawdę są na wyciągnięcie ręki.

Szczera rozmowa z Kursantem pozwoli Ci zidentyfikować problem i pomóc mu wrócić do nauki. Czasem sama świadomość tego, że innej osobie zależy na naszym powodzeniu, sprawia że odzyskujemy wiarę w siebie i motywację.

Sukces Twoich uczniów to Twój sukces. Wspieraj ich i nie zostawiaj – mają przede wszystkim Ciebie jako wsparcie w procesie nauki. To co robisz i mówisz naprawdę ma OGROMNE znaczenie.

Józefina Bieżuńska