#PROtip17 POPRAWIAĆ czy NIE POPRAWIAĆ?

Na zajęciach MCR najważniejsza jest komunikacja i spontaniczność. Często początkujący Kursanci „walczą” o przełamanie bariery językowej i nie chcemy ich w żaden sposób zniechęcać ani zabierać im czasu, ale przecież zdarzają im się błędy. Czy mamy je ignorować?

NEWSFLASH: Perfekcja nie jest nadrzędnym celem w nauczaniu języka obcego, ale jeśli już uczyć to porządnie. Twoim zadaniem jest świadomie podejmować decyzje o tym co poprawiać, kiedy i w jaki sposób.

QUICK FIX: Jeśli robisz coś na zajęciach, zawsze zastanów się PO CO to robisz. Jaka będzie z tego korzyść dla osiągnięcia celów Twoich Kursantów?

*Od początku powinnaś stawiać wymagania. Najpierw zależy Ci na tym, żeby Kursanci (np. bardzo początkujący) powiedzieli cokolwiek. Następnie zawieszasz poprzeczkę wyżej, i chcesz żeby było coraz bardziej poprawnie gramatycznie, potem chcesz lepszą wymowę, więcej samodzielność, bardziej złożone zdania… Jest wiele etapów przez które prowadzisz swoich Kursantów!
*Poprawiaj tylko to, co było już przerobione na platformie albo to co jesteś w stanie na szybko wytłumaczyć. Np. jeżeli Kursant stara się używać „should”, pomimo tego, że jeszcze nie było tego na platformie, i popełnia błąd mówiąc „should to”, to po prostu
napisz na tablicy „should”+ przekreślone „to”. Od tej pory możesz już to poprawiać 
*Zawsze miej świadomość jak przebiega wprowadzanie zagadnień na platformie i podczas całego kursu. Regularnie przeglądaj sylabus, musisz mieć świadomość z czym już zetknęli się Twoi Kursanci!
*NIGDY nie przerywaj wypowiedzi. Poczekaj do końca, a w trakcie możesz stosować cichą korektę błędów.
*Rozważ co w danym momencie robisz na zajęciach. Jeżeli jest to fluency practice, to nie przerywaj i nie poprawiaj, bo nie ma być perfekcyjnie, ale spontanicznie, samodzielnie i jak najwięcej. Nie chcesz spłoszyć swojego Ucznia! Natomiast jeśli ćwiczenie jest na accuracy, to wtedy poprawiasz WSZYSTKO – bo w tym przypadku ćwiczycie konkretną konstrukcję czy użycie.
*Nie bój się poprawiać wymowy. Ucz od razu prawidłowej. There’s no „table” in „comfortable”, już od drugiej sesji na 1.0.
*Pamiętaj o domknięciu. Kursant powiedział, Ty poprawiłaś, teraz niech Kursant powie samodzielnie w całości. Brawo! Należy się cukierek dla Ucznia za natychmiastowe wcielenie w życie korekty!

Pamiętaj o tym, że „making mistakes is part of the learning process”. Mów o tym swoim uczniom i zawsze poprawiaj w taki sposób, by czuli że ich wspierasz na drodze do postępów, a nie rozliczasz z niedociągnięć. To odróżnia dobrego nauczyciela od wspaniałego 

Józefina Bieżuńska

utworzone przez

Udostępnij:

Czytaj także:

Jak wybrać sposób nauki języka obcego?

Jak wybrać sposób nauki języka obcego?

Planujesz rozpocząć naukę języka, ale nie wiesz, która metoda będzie dla Ciebie najskuteczniejsza? Sprawdź nasz przewodnik, który pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję!