#PROtip19 NIE DAWAJ WYKŁADU!

Każdy z nas chciałby być wykładowcą, najlepiej na jakiejś elitarnej uczelni, Ivy League albo od biedy UJ… Prestiż, poważanie i zachwyt w oczach studentów. Czasem mamy ochotę na namiastkę tej magii i spędzamy zbyt dużo czasu objaśniając, tłumacząc i snując dykteryjki.

NEWSFLASH: To niestety nie sala wykładowa, a treningowa. Zajęcia Metody Colina Rose trwają 60 minut, a Kursanci przychodzą przygotowani. Dawanie sążnistego wykładu na temat użycia i budowy konstrukcji jest absolutnie zbędne!

QUICK FIX: jeśli masz ochotę tłumaczyć to tłumacz, ale przeznacz na to 50% mniej czasu i energii niż masz na to ochotę w pierwszym odruchu. Rób tak mało i oszczędnie jak to tylko możliwe. Prowokuj do myślenia i wyciągania samodzielnych wniosków.

• Pamiętaj, że większość Twoich Kursantów jest po prostu przyzwyczajonych do tych „wykładów” na temat gramatyki i podświadomie dążą do tego, żeby je od Ciebie uzyskać. Wytłumacz im, że nie na tym polega metoda, ale bądź też świadomy, że to po prostu siła ich i Twojego przyzwyczajenia do tradycyjnego sposobu nauki. A my przecież odżegnujemy się od tradycyjnego modelu i tworzymy awangardę, prawda?

• Nie zapominaj że dosłownie WSZYSTKO czego Kursanci potrzebują znajduje się na platformie. Zawsze odsyłaj do części gramatycznej na platformie

• Posługuj się przykładami, wymagaj wyciągania własnych wniosków.

• Jeżeli już cokolwiek tłumaczysz, to skup się tylko i wyłącznie na właśnie ćwiczonym aspekcie zagadnienia. W przyspieszonej nauce łatwo jest oszołomić nadmiarem informacji, tak więc z Kursantami na 1.0 czy 1.1 nie musisz omawiać wszystkich zastosowań czasu Present Continuous, a tylko to co w danym momencie jest potrzebne.

• Czasami Kursanci nie są gotowi na CAŁĄ prawdę i wszystkie niuanse. Odpowiedzialny Trener dawkuje im informacje, za dużo naraz tylko ich wprowadzi w zakłopotanie, skonfunduje i zniechęci. Jeżeli nie chcesz wchodzić głębiej w temat, powiedz po prostu: there is more, but you’re not ready yet. Don’t worry about it. Na pewno zrozumieją.

• Jeśli nie potrafią zastosować omawianej czy wymaganej konstrukcji od razu, to nie dlatego że nie rozumieją, czasami potrzebują chwilę czasu żeby teorię zamienić w praktykę. To nie jest dowód na to, że czas na wykład. To jest sygnał dla Ciebie, żeby dać im szansę z kolejnym przykładem. Za 3,4 razem na pewno w końcu „wejdzie”!

Bądź cierpliwy i ćwicz na przykładach, zamiast dawać wykład. Twoja przemowa na dany temat na pewno byłaby spektakularna i błyskotliwa, ale to tak naprawdę pójście na łatwiznę i marnowanie czasu. Wiem, że umiesz zrobić to lepiej, szybciej i z maksymalnym zaangażowaniem Kursantów. Do dzieła!

Józefina Bieżuńska

utworzone przez

Udostępnij:

Czytaj także:

Jak wybrać sposób nauki języka obcego?

Jak wybrać sposób nauki języka obcego?

Planujesz rozpocząć naukę języka, ale nie wiesz, która metoda będzie dla Ciebie najskuteczniejsza? Sprawdź nasz przewodnik, który pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję!