Każdy z nas chciałby być wykładowcą, najlepiej na jakiejś elitarnej uczelni, Ivy League albo od biedy UJ… Prestiż, poważanie i zachwyt w oczach studentów. Czasem mamy ochotę na namiastkę tej magii i spędzamy zbyt dużo czasu objaśniając, tłumacząc i snując dykteryjki.
NEWSFLASH: To niestety nie sala wykładowa, a treningowa. Zajęcia Metody Colina Rose trwają 60 minut, a Kursanci przychodzą przygotowani. Dawanie sążnistego wykładu na temat użycia i budowy konstrukcji jest absolutnie zbędne!
QUICK FIX: jeśli masz ochotę tłumaczyć to tłumacz, ale przeznacz na to 50% mniej czasu i energii niż masz na to ochotę w pierwszym odruchu. Rób tak mało i oszczędnie jak to tylko możliwe. Prowokuj do myślenia i wyciągania samodzielnych wniosków.
• Pamiętaj, że większość Twoich Kursantów jest po prostu przyzwyczajonych do tych „wykładów” na temat gramatyki i podświadomie dążą do tego, żeby je od Ciebie uzyskać. Wytłumacz im, że nie na tym polega metoda, ale bądź też świadomy, że to po prostu siła ich i Twojego przyzwyczajenia do tradycyjnego sposobu nauki. A my przecież odżegnujemy się od tradycyjnego modelu i tworzymy awangardę, prawda?
• Nie zapominaj że dosłownie WSZYSTKO czego Kursanci potrzebują znajduje się na platformie. Zawsze odsyłaj do części gramatycznej na platformie
• Posługuj się przykładami, wymagaj wyciągania własnych wniosków.
• Jeżeli już cokolwiek tłumaczysz, to skup się tylko i wyłącznie na właśnie ćwiczonym aspekcie zagadnienia. W przyspieszonej nauce łatwo jest oszołomić nadmiarem informacji, tak więc z Kursantami na 1.0 czy 1.1 nie musisz omawiać wszystkich zastosowań czasu Present Continuous, a tylko to co w danym momencie jest potrzebne.
• Czasami Kursanci nie są gotowi na CAŁĄ prawdę i wszystkie niuanse. Odpowiedzialny Trener dawkuje im informacje, za dużo naraz tylko ich wprowadzi w zakłopotanie, skonfunduje i zniechęci. Jeżeli nie chcesz wchodzić głębiej w temat, powiedz po prostu: there is more, but you’re not ready yet. Don’t worry about it. Na pewno zrozumieją.
• Jeśli nie potrafią zastosować omawianej czy wymaganej konstrukcji od razu, to nie dlatego że nie rozumieją, czasami potrzebują chwilę czasu żeby teorię zamienić w praktykę. To nie jest dowód na to, że czas na wykład. To jest sygnał dla Ciebie, żeby dać im szansę z kolejnym przykładem. Za 3,4 razem na pewno w końcu „wejdzie”!
Bądź cierpliwy i ćwicz na przykładach, zamiast dawać wykład. Twoja przemowa na dany temat na pewno byłaby spektakularna i błyskotliwa, ale to tak naprawdę pójście na łatwiznę i marnowanie czasu. Wiem, że umiesz zrobić to lepiej, szybciej i z maksymalnym zaangażowaniem Kursantów. Do dzieła!
Józefina Bieżuńska