Podobno przeciwieństwa się przyciągają, ale my bardzo dbamy o to, by nasi Kursanci byli jak najbardziej zbliżeni do siebie pod względem poziomu w obrębie grupy. Dlatego zawsze prosimy o wykonywanie testów poziomujących i często przeprowadzamy konsultacje metodyczne po to, by zapewnić najwyższy poziom komfortu zarówno Kursantom jak i Trenerom.

NEWSFLASH: Idealnie dopasowana grupa… Nie istnieje, i już! Każdy z nas jest inny, a każdy z naszych Kursantów oprócz innych doświadczeń z nauką języka, innego poziomu początkowego i tempa uczenia się, o temperamencie nie wspominając, inaczej reaguje na kurs i inaczej postrzega siebie i swoje umiejętności. Często rodzi to frustracje i prowadzi do wątpliwości typu: „Czy to odpowiedni kurs dla mnie?”, „czy jestem najgorsza w tej grupie?”, „czy ja się oby na pewno nauczę?”

Jeżeli Trener nie zareaguje w porę i nie odniesie się do obaw Kursantów, może to prowadzić do zniechęcenia, spadku motywacji i braku pracy na platformie, a nawet do rezygnacji z kursu.

QUICK FIX: Mów Kursantom wprost, że nie ma idealnego dobrania poziomów, istnieje tylko WYSTARCZAJĄCO DOBRE. Prowadź zajęcia w taki sposób, aby dla każdego Uczestnika były angażujące i stanowiły wyzwanie, tylko wtedy Kursanci osiągają postęp.
-dziel czas, a nie objętość wypowiedzi: każdy Kursant musi dostać tyle samo czasu, ale nie każdy powie w nim tyle samo. Miej to na uwadze, bądź cierpliwa/cierpliwy, stawiaj realne wymagania i doceniaj wysiłki słabszych poziomem Kursantów – zawsze dostarczaj pozytywnego feedbacku.
-silniejszych poziomowo Kursantów angażuj na zasadzie „asystenta” – przekazuj im zadania typu: zadaj pytanie, uzyskaj informację, wytłumacz koledze/koleżance, zapisz na tablicy, poprowadź dyskusję, rozdziel role lub zadania.
-NIE POZWALAJ na to, by silniejsi Kursanci poprawiali słabszych bez Twojego pozwolenia czy zachety – to szalenie frustrujące. Niech na zajęciach jest jeden prowadzący – Ty – a kiedy uznasz za stosowne, poproś uczestnika o pomoc koledze/koleżance.
-różnicuj wymagania-nie poprawiaj słabszych Kursantów tak często jak silniejszych – miej na uwadze indywidualne możliwości i tempo postępów.Jeżeli jednak uważasz, że z jakiegoś powodu różnice są nie do przejścia, zanim cokolwiek powiesz Kursantom, najpierw skontaktuj się ze swoim Metodykiem, razem na pewno coś poradzicie Jakie są Twoje patenty na „zróżnicowane” grupy?

Józefina Bieżuńska