Mowić jak najbadziej płynnie to cel większości osób uczących się języka obcego. Co to właściwie oznacza i jak to osiągnąć?

Wystaw się na język

Tak zwane płynne mówienie to po prostu sprawne posługiwanie się jak największą ilością „naturalnych” zwrotów po angielsku. Aby ich używać, musisz najpierw je poznać „wystawiając się” czy też „zanurzając się” w języku poprzez słuchanie, czytanie i oglądanie różnorakich treści (tych przygotowanych z myślą o osobach uczących się i autentycznych). Masz mnóstwo możliwości, słuchaj radia, podcastów, czytaj jak najwięcej tekstów w internecie i oglądaj filmy i seriale z angielskimi napisami.

Oswajaj wyrażenia i słówka

Jeśli podczas „wystawiania się” jakiś zwrot lub słówko Ci się spodoba – zapisz je sobie i włącz do swojego „repertuaru” celowo używając podczas swoich wypowiedzi (nawet jeśli wydaje Ci się to na początku sztuczne). Szybko wejdzie Ci w krew!

Nie tłumacz z polskiego na angielski

To po prostu bez sensu. Budując wypowiedź postaraj się przekazać po prostu całą myśl, aniżeli tłumaczyć słówko za słówkiem z polskiego na angielski. What a struggle! Co za męka! Uprościj swoje życie i staraj się „myśleć po angielsku”, skup się raczej na głównej treści przekazu i jego efekcie, zamiast próbować oddać dosłownie wszystko co miałbyś ochotę w danej chwili powiedzieć po angielsku. Na niuanse i smaczki językowe przyjdzie pora trochę później, z tym że nie będziesz wtedy już próbował stosować na siłę tych polskich, a użyjesz angielskich. That’s the spirit!

Nie przestawaj myśleć – NIGDY!

Kiedy rozmawiam ze swoimi uczniami o ich celach związanych z nauką, często dochodzą do wniosku, że chcieliby mówić „płynnie, bez myślenia i zastanawiania się nad tym co chcą powiedzieć”. Intencja jest szczera, ale jeśli przeanalizować tę myśl dokładniej, dojdziemy do wniosku że jest to całkowicie nierealne pragnienie. Dlaczego? Ano dlatego, że nie da się powiedzieć czegokolwiek, po polsku czy po angielsku, jeśli nie wiemy co chcemy powiedzieć na dany temat i przede wszystkim bez realnego wysiłku intelektualnego w trakcie czynności.  Im bardziej zaangażujesz się w dyskusję, im więcej chcesz przekazać, tym mniej zastanawiania się w ciszy, wtrącania „yyy”, „eee” i „nie wiem jak to powiedzieć”. Im intensywniej myślisz i kombinujesz, tym łatwiej przyjdzie ci znalezienie odpowiednich słów i wyrażeń. Bardzo ważne dla nauczycieli jest wybieranie ciekawych i/lub kontrowersyjnych tematów oraz podgrzewanie temperatury dyskusji, bo wtedy uczniowie są bardziej skoncentrowani, zainteresowani i emocjonalnie zaangażowani i chcą więcej mówić.

Baw się tym

Na koniec wskazówka oczywista – bardzo ważne jest też Twoje nastawienie. Przerażony wizją popełniania błędów, nie będziesz chętnie podejmował ryzyka zbudowania ciekawszej wypowiedzi czy używania nowych słów i wyrażeń. Potraktuj mówienie po angielsku jako fajną zabawę i wyzwanie, jak gra na instrumencie czy sport. Baw się tym, próbuj nowych rzeczy i przede wszystkim wyluzuj –  mówienie po angielsku naprawdę nie wymaga żadnego nadzwyczajnego talentu, na pewno się do tego nadajesz!

Józefina Bieżuńska