To prawda, Kursanci pracują na platformie, przychodzą przygotowani jeśli chodzi o teorię, ale moment krytyczny to ten, kiedy rozpoczynają zajęcia z Trenerem i nadchodzi moment by TEORIĘ przekuć na PRAKTYKĘ.

NEWSFLASH: Niektórym Kursantom przyjdzie to szybciej, innym wolniej. Ale przyjdzie na pewno. Nie możesz przegapić tego momentu i „zostawić” ich z tym niezrozumieniem tematu, bo mogą się zniechęcić, ale tłumaczyć wszystkiego w formie wykładu (i nie daj Boże jeszcze po polsku!) też nie możesz (patrz #PROtip19).

QUICK FIX: Zaangażuj Kursantów do sprytnego wstępu przed danym ćwiczeniem. W ten sposób możesz:
• Stworzyć kontekst do użycia konstrukcji
• Dać do zrozumienia na czym polega ćwiczenie bez dawania instrukcji
• W inny sposób wytłumaczyć użycie konstrukcji czy czasu i przypomnieć jego budowę
• Aktywizować Kursantów. Niechże wstaną z krzesełek!

Na zdjęciu wstęp do ćwiczenia „Movie experience” z sesji 4 SA 2.0
Cel ćwiczenia to wprowadzenie używania Present Perfect do opisywania doświadczeń (czy się wydarzyło) i używanie Past Simple do opisywania konkretnych wydarzeń z przeszłości.

Z rozmowy wyniknęło nam zdanie które z moją pomocą Kursantka przerobiła na „We haven’t tried it yet”. Trzymamy się kodu że Present Perfect to kolor czerwony, i że ten czas przydaje się kiedy mówimy o „experience”.

Wypisalam bezokoliczniki z ćwiczenia i poprosiłam o dopisanie wszystkich form (w sumie to po prostu sama je napisałam w pierwszym przykładzie, a potem powiedziałam Kursantce: Your turn).

Zaznaczyłam znaki szczególne Present Perfect na czerwono (operator i 3 forma, żeby dać do zrozumienia czego trzeba pinować przy budowaniu własnych zdań) ale nie tłumaczyłam po co to robię.

Spytałam które formy z wypisanych zastosujemy budując zdania o „experience”, czyli w czasie Present Perfect? Odpowiedź uznałam za bardziej niż zadowalającą, a Kursantka już bez żadnego problemu zrobiła ćwiczenie samodzielnie i bez błędów.

To jest moja propozycja na pomocny wstęp przed aktywnością, ale to przykład na podarowanie wędki zamiast ryby – często tej ryby Kursanci i tak nie zapamiętują. Sprawdza się stara zasada: powiedz mi a zapomnę, pokaż mi a zrozumiem, pozwól mi doświadczyć (czyli każ mi zrobić!) a zapamiętam na całe życie.

 

Józefina Bieżuńska