Storytelling to jedna z najpopularniejszych strategii na zajęciach ESL, z tego względu że jest bardzo prosta dla nauczyciela i najczęściej daje dużo satysfakcji i radości uczniom. Ale czy na pewno wszystkim?

NEWSFLASH: Zwłaszcza osoby o dominującej inteligencji matematyczno-logicznej mają trudność z wymyślaniem historyjek lub niepowiązanych ze sobą zdań i po prostu nie widzą sensu w tego typu ćwiczeniach. Zmuszanie ich do takiej kreatywności bardzo często irytuje je, bo mają poczucie że marnują energię na wymyślanie historii (co jest da nich żmudne) zamiast zużywać ją na ćwiczenie słówek i konstrukcji.

QUICK FIX: Zainteresuj się strategiami które pobudzą umiejętność logicznego myślenia, wyciągania wniosków, rozwiązywania problemów i wyszukiwania powiązań i zależności, i o to proś Kursantów na zajęciach.
• Zamiast prosić o ułożenie „jakiegoś zdania” z nowym słówkiem, zadaj „konkretne pytanie” z tym słówkiem i wymuś odpowiedź z użyciem tego słówka.
LAZY
-Do you think all young people are lazy? Why?
-I don’t think all young people are lazy. There are many of them who work hard at schooll and in their jobs, but they also need time to have fun and relax. (Nie powól na przejście do sedna odpowiedzi od razu, wymuś nawiązanie do pytania w wypowiedzi)
• Gdy zależy ci na free speaking, wyposaż Kursantów mat-log w jakiś materiał aktywacyjny, który da im wiele konkretnych treści gotowych do użycia w wypowiedzi. Może to być np. karta z dużą ilością hints: słówek, wyrażeń i idiomów, które posłużą im do zastosowania w konkretnej konstrukcji. Może to być obrazek z dużą ilością szczegółów czy akcji, na podstawie którego będą mogli wyciągać wnioski. Może to być lista bullet points z obrazkiem związanym z tematem. Fajny przykład tu: https://pl.pinterest.com/pin/327777679119941776/
• Wykorzystuj gotowe materiały w których dużo się dzieje: krótkie teksty, zagadki, filmy video (zwłaszcza te viralne, często są z napisami i zawsze są napakowane treścią), dialogi z wyszczególnionymi zadaniami do zrealizowania.
• Wstrząśnij Kursantami: niech treść czy temat jest kontrowersyjny, zaskakujący, zmuszający do myślenia. Prowadź dyskusję tak, aby być trudnym „przeciwnikiem”, przekornym i nawet odrobinę złośliwym (w inteligentny i prowokujący do myślenia sposób). Kiedy Kursanci rozmawiają lub odgrywają dialog wtrącaj się, by porozumienie czy rozwiązanie nie pojawiły się zbyt szybko.

Stawiaj na rozwiązywanie problemów, argumentowanie, opisywanie czegoś co już istnieje, zamiast na proszenie Kursantów żeby wymyślili kontekst i byli kreatywni. Wymaga to więcej kreatywności i przygotowania od Ciebie, ale lepsze to niż usłyszeć jak ja od jednej uczennicy: denerwuje mnie jak ciągle każesz mi coś wymyślać!

Józefina Bieżuńska